ניצולת השואה ניתקה קשר עם נכדו של רודולף הס

ניצולת השואה ניתקה קשר עם נכדו של רודולף הס

 אלדד בק, ברלין

זו הייתה מחווה תיאטרלית, שכבשה את ליבותיהם של מיליוני איש ברחבי העולם, זכתה לכותרות בעמודים ראשונים של עיתונים מובילים וכיכבה במספר סרטים דוקומנטריים: אווה

יוזף מנגלה ניסויים מחרידים במחנה ההשמדה אושוויץ אימצה את ריינר הס, נכדו של מפקד אושוויץ רודולף הס. אווה מוזסקור, שהלכה לעולמה ביולי אשתקד בגיל 85, נודעה עם השנים כ״ניצולת השואה הסולחת״, בשל פועלה למען קידום הרעיון של ״כוח הסליחה״ והסליחה הפומבית שהעניקה לנאצים.

ריינר הס, שיצר עימה בקיץ 2014, קשר באמצעות הדואר האלקטרוני חודשים ספורים לפני יום השנה ה-70 לשחרור אושוויץ, הוא שהציע לה לאמץ אותו כנכד, בין היתר לאחר ששכנע אותה שמשפחתו ניתקה איתו כל קשר בשל ״התכחשותו לפשעיו של סבו ופועלו להנצחת זכר השואה״. כעת, לאחר הפרסום במוסף ״שישבת״ האחרון על העבר הפלילי העשיר של ריינר הס, אותו הוא מסתיר, והשיטות בהן הוא מפיל ברשת שקריו גם ניצולי שואה, חושף בנה של אווה מוזסקור, אלכס, כי אמו ניתקה לחלוטין כל קשר עם ריינר הס חודשים ספורים לאחר האימוץ המתוקשר. ״אני מאמין שריינר צריך לשבת בכלא״, אומר אלכס קור ל״ישראל היום״, ״אמי ניתקה את הקשרים איתו פחות שמונה חודשים לאחר שפגשה אותו לראשונה״. לא ברור מדוע ניתוק הקשר בין מוזסקור וביטול האימוץ, שהיה אימוץ סמלי, נותר בחשאי בעוד הס ממשיך לטעון בפומבי שהוא מאומץ ע״י ניצולת השואה, ובכך גרם לאנשים נוספים ליפול ברשת השקרים הפלילית שלו. עד כה הורשע הס לפחות 14 פעמים בהונאה בבתי משפט פליליים בגרמניה. ל״ישראל היום״ ידוע על הרשעות נוספות במשפטים אזרחיים. הס נוהג להתהדר ב״יחוס המשפחתי״ שלו ולגנוב מאנשים סכומי כסף גדולים בטענה שמדובר בהלוואות לצרכי פעילותו ״החינוכית למען זכרון השואה ונגד הימין הקיצוני״. הס גם הקים גוף בשם ״Footsteps”, האוסף לכאורה תרומות לפעילות נגד גזענות. אלכס קור סיפק ל״ישראל היום״ ראיה בדבר ניתוק הקשר בין אווה מוזסקור לריינר הס, אותה הוא מסרב לפי שעה לפרסם ברבים בהסבירו שמדובר בתכתובת פרטית. לפי ראיה זו, מוזסקור הודיע לנכדו של מפקד אושוויץ על ניתוק הקשר ביניהם ב-24 באפריל 2015, זמן קצר לאחר ששניהם הופיעו יחדיו במשפט שנערך בגרמניה ל״רואה החשבון של אושוויץ״, אוסקר גרונינג. בשולי המשפט השניים העניקו ראיונות משותפים. בתום המשפט, במהלכו הביע גרונינג חרטה על מעשיו באושוויץ, סליב לו אווה מוזסקור לעיני המצלמות. יצויין, כי מוזסקור והס הופיעו יחדיו באחת התוכניות הנצפות ביותר בטלוויזיה הגרמנית שלושה ימים לאחר שניצולת השואה הודיעה על הפסקת הקשר ביניהם וכן בשני סרטים תיעודיים שיצאו לאקרנים בשלוש השנים האחרונות, מבלי שיהיה אזכור כלשהו לקרע ביניהם. ״במחשבה שהיא תוכל לעזור לאדם בבעיה״, אומר אלכס קור, ״היא רצתה שהס יצליח לגבור על השדים שלו. עם הזמן היא הבינה שהיו לו עניינים שהיו מורכבים מדי. ברגע שהיא הבינה, שהיא לא תוכל לעזור לו, איני התרחקה ממנו. הס המשיך להשתמש בניסיון הכן של איני להתיידד איתו ובשמה לצרכיו״.

Hinterlasse einen Kommentar

Your email address will not be published.